×

ARANTXA ETCHEVERRIA: ALPHABET la Galeria Sector 1

 

Galeria de artă contemporană Sector 1 este încântată să prezinte expoziția solo a artistei de origine franceză Arantxa Etcheverria (1975, Franța). Vernisajul va avea loc pe 25 aprilie, între orele 18.00 – 21.00, la Galeria Sector 1, strada Băiculești nr. 29, Sector 1, București, în prezența artistei și a curatoarei Cristina Bută. 

 

În cadrul vernisajului, începând cu ora 19.00, artista prezintă în premieră în București, performance-ul THE ALPHABET/BABEL (2022-2024), într-o formă extinsă. Coregrafia semnată de Arantxa Etcheverria va fi interpretată de artistele Maria Mora, Eliza Trefas și Mara Verhoogt. Performance-ul va beneficia de o a doua iterație în București în luna mai 2024, iar expoziția va rămâne deschisă în perioada 25 aprilie – 6 iunie 2024 la Galeria Sector 1.

 

„Ansamblul de lucrări prezentat de Arantxa Etcheverria în cadrul expoziției cuprinde performance-ul Alphabet, alături de noi sculpturi și obiecte care reflectă asupra afinităților vizuale și simbolice dintre limbaj și arhitectură, o temă recurentă pentru artistă. Din 2014, practica Arantxei Etcheverria s-a dezvoltat în raport cu arhitectura modernistă a atelierului său din București, o clădire modernistă proiectată de arhitectul și daidaistul Marcel Iancu în 1934, extinzându-se treptat într-un corp artistic de lucrări ce fascinează prin estetica lor elegantă. Fie că este vorba de pictură, sculptură, instalație sau montaj foto și video, creațiile ei sunt rezultatul unei analize minuțioase a geometriei spațiului. Încorporând influențe suprematiste sau constructiviste, artista extrage referințe și din religie, tradiție sau mituri. Printre temele recurente care stau la baza reinterpretărilor sale vizuale și filozofice sunt Apocalipsa, prezentă în diferite scrieri sau mitul Turnului Babel. 

 

Evoluția operei artistei compusă ca un ansamblu de lucrări interconectate s-a menținut pe parcursul unei decade. Formarea sa ca scenograf îi permite Arantxei Etcheverria o glisare facilă între diferite forme de artă, ea gândind totul ca o mizanscenă în care costumele, luminile, culoarea, decorurile și nu în ultimul rând mișcarea creează o anume percepție a spațiului și timpului, o stare (auto)reflexivă. „Scenografia” vizuală pusă în scenă de artistă pentru această expoziție, alăturându-se celei din performance, include tablouri mari, uneori prezentate în diptic -formă care evocă atât scrierile vechi cât și iconografia medievală, ferestre și uși, adevărate manifeste estetice. Cu o atenție extraordinară pentru detalii, artista produce manual, supradimensionând sau micșorând scara elementelor cu care lucrează, creații abstracte în relief. În aceste tablouri, fâșii de PVC lipite laolaltă dezvăluie uneori litere din alfabet, pe când șabloanele create de aceste benzi formează conturul unor portaluri arhitecturale moderniste. Luând ca punct de plecare modele concrete ale arhitecturii Bucureștiului, studiate de artistă de-a lungul anilor, lucrările devin totodată „căutări asupra unui oraș imaginar”, așa cum Etcheverria însăși afirmă. Prezentându-ne ceva real, aceste forme arhitecturale și configurații lasă de asemenea cale liberă imaginației.

 

Performance-ul preia ca inspirație centrală mitul turnului Babel. Un mit al originilor în Biblie, Babel aduce laolaltă cele două teme predilecte -limbajul și arhitectura. Conform lui, oamenii au fost pedepsiți pentru încercarea de a construi un turn care urma să egaleze măreția și puterea lui Dumnezeu. În coregrafia propusă de artistă, trupurile performerilor devin litere, reproducând un singur alfabet, vorbind despre o lume în care limba era aceeași pentru toți, așa cum era la începutul timpurilor înainte de pedeapsa lui Dumnezeu, conform mitului biblic. La un nivel mai profund, expoziția ne invită să reflectăm asupra felurilor în care diferite limbaje structurează existența umană, dar și să explorăm un joc al formelor aflate la granița dintre realitate și fantezie. 

 

În Alphabet, artista oferă propriile răspunsuri unor momente cunoscute ale istoriei artei. Compozițiile ei fac referire la arta abstractă, de la celebrul Pătrat negru sau Alb pe alb de Kazimir Malevich, la mișcarea De Stijl, reprezentată printre alții de Piet Mondrian și Bart van der Leck. Asemeni acestor mișcări care au susținut abstractizarea pură și universalitatea printr-o reducere la esențialul formei și al culorii, Etcheverria simplifică compozițiile prin repetiția unor bare verticale și orizontale, și folosirea unei palete restrânse de culori. Totodată, ea ne prezintă o lume unică, care constă, pe de o parte, într-o fascinație geometrică reflectată în abstractizare, și pe de altă parte, explorarea dualității cunoașterii prezente în tradiție și fabulele ei neîncetate. Tensiunea dintre această libertate ludică și rigoare îi poziționează lucrările într-o stare de cercetare constantă, atât filozofică, cât și estetică.” (Cristina Bută, curatoarea expoziției)

 

Biografie artistă

Arantxa Etcheverria (născută în 1975, Franța) trăiește și lucrează între București și Franța. A studiat arta vizuală la Villa Arson din Nisa, și scenografie și costume la Teatrul Național din Strasbourg. A avut expoziții personale la Victoria Art Center București, Atelier 35, București, Galeria Creart și Galeria Sector 1, București, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, Galeria Baril, Cluj-Napoca. Lucrările ei au făcut parte din numeroase expoziții de grup la nivel internațional și în România, inclusiv la: Muzeul Național de Artă Contemporană București, Centrul de artă E-Werk Luckenwalde, MARe - Muzeul de Artă Recentă București, Bienala Art Encounters 2023, și 2017, Timișoara, Club Electro Putere, Craiova, Bienala de Artă Contemporană București, Media Art Festival, Arad, Art Safari București, Museo di Roma, Maison de l'International, Grenoble, Institutul Cultural Român, Viena și Fundația Benetton, Trieste. Lucrările ei fac parte din colecțiile Muzeului Național de Artă Contemporană, București și din colecția Muzeului de Artă Recentă, București, precum și din colecții private din România și din străinătate. Artista este reprezentată de Galeria Sector 1 din București și Galeria Casado Santapau Madrid.

 

Despre curator

Cristina Bută (născută în 1992, Timișoara) este curatoare și scriitoare a cărei practică de concentrează pe chestionarea modelelor artei occidentale, cu un interes pentru subiecte legate de decolonizare. Este licențiată cum laude în Studii Literare și Analiză Culturală, Universitatea din Amsterdam și a studiat curatoriatul la Univ. din Amsterdam și Vrije Universiteit. În 2019 a fost curator în curs de formare la Stedelijk Museum Amsterdam, unde a lucrat la expoziții personale importante ale Mariei Lassnig și Walid Raad (Premiul AICA 2020). A lucrat ca editor și scriitor, publicând în reviste precum Third Text și Revista Arta. În 2023, a făcut parte din echipa curatorială a celei de-a V-a ediții a Bienalei Art Encounters de la Timișoara, My Rhino Is Not A Myth. art science fictions. În prezent activează în București unde colaborează cu artiști și spații culturale precum Galeria Sector 1.

 

Despre galerie

Sector 1 este o galerie de artă contemporană dedicată contribuției la evoluția artei contemporane românești. Programul galeriei se concentrează pe artiști români și internaționali emergenti dar și mid-career, și pe evidențierea vocilor importante, uitate, ale neoavangardei românești. Sectorul 1 este un spațiu deschis iubitorilor de artă, extinzându-și programul de expoziții prin discuții, ateliere și parteneriate în afara spațiului galeriei. Printre artiștii cu care colaborează galeria se numără Bogdan Vlăduță, Norbert Filep, Arantxa Etcheverria, Dan Mihălțianu, Ioan Sbârciu, Virginia Toma, Lucian Popăilă, Oláh Gyárfás, și alții.