×

Reka Csapo Dup @ 5 Dollar Milkshake, la spațiul The Institute

Expoziția Rekăi Dup, curatoriată de Adriana Oprea, și avându-l architect pe Radu Negoiță, este în continuare deschisă publicului până sâmbătă, 24 iulie, în intervalul orar 12:00 – 19:00, în spațiul The Institute.

 

Lucrând de câteva decenii în piatră, lemn, ceramică monumentală, instalație multimedia, obiect și asamblaj, Reka Csapo Dup e una dintre artistele cele mai profunde și expresive din arta contemporană românească de azi. Cu un background în grafică și sculptură, face artă participativă cu inserție socială, îmbracă un original conceptualism religios în coajă ceramică și tematici mistice în ceară pierdută.

 

5 dollar milkshake este retrospectiva a trei proiecte de cercetare artistică care acoperă mai bine de 10 ani de activitate: Disciplina Arcani, Arcana Virgo și Casta Diva. Mitologia contemporană a Fecioarei Maria, singura ”zeitate creștină de sex feminin” care a supraviețuit secolelor și civilizațiilor până în prezent, este un fenomen extraordinar de practică devoțională și de imaginar spiritual. Vechile mituri ale zeițelor htoniene (Geea, Hera, Rhea, Demeter, Niobe, Medea, Andromaca sau Hecuba, Isis, Astartea) răzbat cu persistență în cultul actual pentru Madonele negre și în pietatea populară asociată marilor pelerinaje religioase contemporane dedicate adorației Maicii Domnului.

 

Comercializarea contemporană a statutului iconic al Fecioarei Maria – mai ales în ipostaza ei catolică și sculpturală -, reîncărcarea ei cu elemente magice, oculte, spirituale, pseudo-religioase și pragmatic-comerciale (care țin mai degrabă de administrarea vieții practice a oamenilor decât de ordinea înaltă a dogmei strict creștine – o viață cotidiană în raport cu care ea, Maica Domnului, funcționează ca protectoare supremă), îi oferă Rekăi Csapo Dup prilejul unei incursiuni în religios, spiritualitate, antropologie culturală și ermetism. Politicul se confundă cu emoționalul, economicul merge lalolaltă cu religiosul, pietatea flirtează cu comerțul, devoțiunea și adorația cu calculul capitalist, misterul și piața imaginilor sacre devin indisociabile într-un consumism contemporan atoatedevorator care dă titlul expoziției.